в-к Капитал - бр. 24 от 2005 г.
http://www.capital.bg/show.php?storyid=231791
Стабилният ръст на застрахователния пазар продължи и през първото тримесечие на 2005 г., показват данните на Комисията за финансов надзор (КФН). За първите три месеца застрахователните компании, действащи в общото застраховане, са реализирали премиен приход от близо 238 млн. лв., което е с над 27% повече от същия период на 2004 г. и представлява около една трета от събраните премии през цялата 2004 г. Ръст се отчита при 15 от 18-те сегмента.
Водещи застраховки
Най-голям принос за общия растеж спрямо същия период на миналата година имат автомобилните застраховки „Каско“ (ръст от 42%) и „Гражданска отговорност“ (+24.5%) и в по-малка степен застраховките срещу пожар и природни бeдствия (+14%). Тези три застраховки остават и водещи по дял от пазара. Близо 35% от събраните премии се падат на „Каско“, също толкова на „Гражданска отговорност при МПС“ и 14% на „Пожар и природни бедствия“. На четвърто място се нарежда сегментът „Щети на имущество“ с 3.3%, спрямо 7% година по-рано и спрямо повече от 6% за цялата 2004 г. Това е един от малкото сегменти, при които се отчита спад от близо 40%. Данните показват още елемент на сезонност при пазарните дялове на някои застраховки. Така например „Гражданска отговорност“ при автомобилите увеличава дела си от 24.3% за 2004 г. на близо 35% за тримесечието на 2005 г. Но данните на КФН показват, че по тази застраховка няма съществени изменения спрямо първите тримесечия на 2004 и 2003 г. (35.4% от пазара). Обратно на „Гражданска отговорност“ дяловете на застраховките „Каско“ и „Пожар и природни бедствия“ през първите тримесечия на 2003 и 2004 г. са били по-ниски, отколкото дяловете им за целите споменати години. Причината е, че за последните няколко години през първите три месеца застрахователите са реализирали около 20% от премиите по „Каско“ общо за годината, докато при „Гражданска отговорност при МПС“ 30% от премиите за 2003 г. са събрани през първите три месеца на годината, а през 2004 г. на първото тримесечие се падат 37%. Ако тази сезонност се запази и през 2005 г., пазарните дялове на „Каско“ и „Пожар и природни бедствия“ може да нараснат за сметка на „Гражданска отговорност“ при автомобилите. Максим Сираков, вицепрезидент на „Алианц България холдинг“, отбелязва, че въз основа на данните за първото тримесечие трудно могат да се правят надеждни изводи. Той обяснява, че застраховките „Гражданска отговорност“ при автомобилите се сключват най-активно през първото и четвъртото тримесечие, поради което делът на тази застраховка е относително висок. Но до края на годината нейният дял вероятно ще намалее. От друга страна, отбелязва Сираков, в обратна посока действа увеличаването на цените на „Гражданска отговорност“. Той дори очаква увеличаване на пазарния дял на тази застраховка през следващата година. Максим Сираков отбелязва още, че положително въздействие върху застраховката „Каско“ оказват засилените продажби на нови автомобили. Йордан Кифов, изпълнителен директор на „Бул инс“ и председател на Асоциацията по автомобилно застраховане, отбелязва (с уговорката, че всякакви коментари и анализи в този момент са много несигурни), че „Гражданска отговорност“ би следвало да надделее заради увеличаването на цената и и повишаването на обхвата и. Това би превърнало застраховка „Каско“ в излишен лукс за собственици на автомобили със средна и ниска стойност. Но това ще стане, когато бъде постигнат обхват на „Гражданска отговорност“ от поне 90% (по данни на КАТ 50% от регистрираните автомобили имат застраховка), за да са сигурни водачите, че другите участници в евентуално пътнотранспортно произшествие имат „Гражданска отговорност“, от която ще се покрият щетите им. При животозастраховането за първото тримесечие са реализирани премийни приходи от близо 30.8 млн. лв. (54.5% ръст спрямо същия период на миналата година и 30% от приходите, реализирани през цялата 2004 г.). Николай Логофетов, изпълнителен директор на „Граве България“, отбелязва, че между 30% и 40% от годишния премиен приход при животозастраховането обикновено се реализират през четвъртото тримесечие. Почти цялото нарастване на премийния приход в сектора се дължи на застраховките „Живот“ и рента, които остават водещият сегмент на животозастрахователния пазар с дял от близо 73% спрямо 65% през първото тримесечие на 2004 г. и 69% за цялата 2004 г. Разбивка на сегмента показва, че голяма част от ръста се дължи на застраховките за рента или пенсия, които са отбелязали повече от четирикратен ръст спрямо година по-рано и заемат 16.1% от целия животозастрахователен пазар. С повече от 60% са се увеличили приходите по застраховка „Живот“, свързана с инвестиционен фонд (при нея част от премиите се инвестират за сметка на застрахования и на негов риск), в сравнение с първите три месеца на 2004 г. Пазарният дял на този сегмент надхвърля 7% спрямо близо 9% за цялата 2004 г. Но данните за последните две години показват, че през следващите тримесечия тази застраховка наваксва относителното си изоставане. Логофетов констатира, че повечето компании в бранша са увеличили премийния си приход. Той отбелязва, че е естествен засиленият интерес към дългосрочни спестовни застраховки за пенсия или рента, които могат успешно да се конкурират с допълнителното пенсионно осигуряване като спестовна и инвестиционна алтернатива. Според Максим Сираков е удачно тези застраховки да се разглеждат не като алтернатива, а като допълнение към доброволното пенсионно осигуряване.
Пазарни дялове
В общото застраховане има размествания на позициите спрямо 2004 г. ДЗИ затвърждава лидерството си, като държи 21% от пазара спрямо 17% за 2004 г. „Булстрад“ с 18% от пазара измества „Алианц“, който остава трети с пазарен дял от 15.5%. Четвърти е „Бул инс“, а пети е „Лев инс“, непосредствено следван от „Витоша“. При водещия сегмент „Каско“ „Бул инс“ остава пазарен лидер с дял от 25%, следван от „Алианц“ с пазарен дял от 16%. „Булстрад“ измества ДЗИ от третото място, но двете компании остават с близък пазарен дял. При „Гражданска отговорност при МПС“ са настъпили малки изменения в челната четворка спрямо края на 2004 г. ДЗИ остава на първо място, но разликата с „Булстрад“ е стеснена (пазарни дялове съответно 23% и 21%). „Витоша“ измества от третото място „Лев инс“, но разликата в събрания от тях премиен приход е символична (под 200 хил.). При третия водещ сегмент, „Пожар и природни бедствия“, на първите три места са „Булстрад“ (36%), „Алианц“ (24%) и ДЗИ (19.5%). Премийните приходи на „Орел“ по застраховки от сегмента „Пожар и природни бедствия“ са спаднали през първите три месеца на 2005 г. с над 80% спрямо същия период на миналата година, поради което компанията се нарежда на пето място с пазарен дял от 3.6% спрямо 25.4% през първото тримесечие на 2004 г. и 11% за цялата 2004 г. Премиите, реализирани от „Орел“ по сегмента „Щети на имущество“, спадат приблизително със същия темп спрямо тримесечието на миналата година, на което основно се дължи цялостният спад по тези застраховки. Компанията пада на трето място с пазарен дял от близо 14% спрямо 56% през първите три месеца на 2004 г. и 33% за цялата 2004 г. На първите две места са „Алианц“ и „Витоша“. В животозастраховането няма никакви изменения в челната четворка спрямо края на 2004 г. Лидери остават ДЗИ, „Алианц България Живот“, „Орел Живот“ и „Ей Ай Джи Лайф България“. При водещия сегмент „Живот и рента“ през първото тримесечие на 2005 г. лидери са „Алианц България Живот“ (34% пазарен дял) и ДЗИ (22%). „Орел Живот“ измества „Ей Ай Джи Лайф България“ и заема третото място с дял от 13%, а Ей Ай Джи е на четвърто място с 9.3%. При застраховка „Живот“, свързана с инвестиционен фонд, безспорен лидер остава ДЗИ с над 95% от пазара. Към края на тримесечието тези полици са близо 25% от портфейла на компанията.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар