понеделник, 23 юли 2007 г.

Слънчев бряг епизод III: Помирението

Ръководството на инфраструктурното дружество прие нова по-висока оценка на ЕРП-то в курорта

Капитал - бр. 37 от 2005 г.
http://www.capital.bg/show.php?storyid=232922


Христо ШЕМТОВ

„Слънчев бряг“ АД ще се опита да продаде електроразпределителната мрежа на курорта за 42.51 млн. лв. без ДДС на австрийския концерн EVN, който купи Електроразпределителните предприятия (ЕРП) в пакет „Югоизточна България“ (Стара Загора и Пловдив). Това е новата оценка на тези активи, извършена от независим оценител, а отчетната им стойност в баланса е 30 млн. лв. Гласуването на продажбата е единствената точка в дневния ред на общото събрание на акционерите, което е насрочено за 27 октомври 2005 г. и е обявено в бюлетина на Българската фондова борса (БФБ). Малина Бакалова, изпълнителен директор и член на действащия съвет на директорите, съобщи пред „Капитал“, че решението е взето единодушно от съвета на директорите, включително и от представителите на държавата, която е собственик на 75% от капитала. Решението подлежи на одобрение от общото събрание.

Ябълката на раздора
Сделката за продажба на електроразпределителната мрежа на Слънчев бряг изправи едни срещу други държавата и миноритарните акционери, в лицето на „Слънчев бряг холдинг“ (10% от капитала) и физически лица. През декември 2004 г. Агенцията за приватизация подписа договор, според който електроразпределителната мрежа трябваше да бъде продадена на австрийската компания EVN за 25 млн. лв. Купувачът може да претендира за неустойка от 27 млн. евро от държавата, в случай че последната не спази договора. Последният срок, даден от австрийската компания, е 19 септември, но отсега е ясно, че той няма да бъде спазен. На миноритарните акционери определената цена от 25 млн. лв. им се вижда много по-ниска от пазарната. На извънредното общо събрание на акционерите през април, на което трябваше да се вземе решение за продажбата, представителят на държавата не беше допуснат с мотив, че не му е изрядно пълномощното. Допълнително масло в огъня наля и становището на Комисията за финансов надзор (КФН), според което държавата няма право да гласува по сделката на общото събрание, защото се явява заинтересувано лице според Закона за публичното предлагане на ценни книжа (ЗППЦК). Писмото е било изпратено от надзорния орган в отговор на запитване от Министерството на икономиката и неговото съдържание не е публична информация. Но според отчета за управлението на „Слънчев бряг“ АД, публикуван на уеб страницата на БФБ, „Комисията за финансов надзор постанови, че Държавата е заинтересована страна по тази сделка по смисъла на чл. 114а от ЗППЦК“ (защитаващ миноритарните акционери - бел. ред.). Миноритарните акционери от своя страна гласуваха решение за продажба на електроразпределителната мрежа за 79 млн. лв. Гласуваха още промени в устава, които биха ограничили значително държавата при вземането на решения. Държавата отвърна с алтернативно общо събрание с участието само на държавния представител, на което той е избрал нов тричленен съвет на директорите в състав Цецка Велкова-Въкова, Здравко Димитров и Владимир Рангелов (който е член и на „другия“ съвет на директорите). Алтернативното събрание не е взело решение по точката за продажба на въпросните активи. И двете страни в конфликта впоследствие заведоха искове една срещу друга и в крайна сметка съдът не вписа решенията на нито едно от общите събрания. На 20 юни се проведе редовно общо събрание, на което бяха отменени решенията на извънредните събрания и беше взето решение за същата кадрова подмяна на съвета на директорите. Но в Държавен вестник все още няма публикация за вписването на новия състав на съвета на директорите. Такава промяна би дала възможност на държавата да продаде електроразпределителната мрежа само с решение на управителния орган, без да е нужно овластяване от общото събрание. Това е така, защото според ЗППЦК одобрение от общо събрание се изисква само ако стойността на активите по дадена сделка надвишава 1/3 от общата стойност на активите на дружество. А в случая отчетната стойност на електроразпределението е под този праг. Но ако становището на КФН, че държавата е заинтересувано лице, се приеме за вярно, прагът, над който се изисква одобрение от общо събрание на акционерите, пада на 2% от активите.

Разни варианти
След поредицата от общи събрания де юре продължава да действа старият съвет на директорите в състав Малина Бакалова (представител на хотелиерите) като член и изпълнителен директор, Миглена Тачева (тогавашен зам.- министър на правосъдието), Младен Мутафчийски (представител на миноритарните акционери) и Владимир Рангелов и Галин Петров (и двамата от Министерството на икономиката). Именно този съвет на директорите е взел решението за продажба на електроразпределителното предприятие на новата цена от 42.51 млн. лв. Подкрепата от страна на представителите на Министерството на икономиката за продажбата на новата цена би могла да означава, че държавата ще подкрепи решението на предстоящото общо събрание. От Министерството на икономиката засега се въздържат от коментар. Вероятно миноритарните акционери също ще подкрепят решението. На общото събрание остава да се види дали държавата и досегашните и опоненти са се „разбрали“. Но дори и да са се разбрали, неясен остава въпросът е дали EVN ще купи активите на исканата цена и дали ще си поиска неустойката. От пресцентъра на Агенцията за приватизация съобщиха, че EVN многократно е заявявала пред агенцията, че държи да придобие електроразпределителното предприятие, и в този смисъл е показала, че е толерантна към държавата. А представител на EVN заяви пред „Капитал“, че мнението на концерна е, че сделката трябва да се извърши според условията на договора, т.е. на цена от 25 млн. лв., а не 42.51 млн., каквато е новата оценка. Оттук нататък възможните варианти са три - благоприятен, среден и неблагоприятен. Благоприятният вариант е EVN да купи електроразпределителното предприятие за 42.51 млн. лв. без ДДС и да не търси неустойката. Така акционерите ще са доволни от свежите пари, които ще влязат в дружеството, а държавата ще си спести 27 млн. евро. При средния вариант държавата ще плати неустойка, но миноритарните акционери пак ще са доволни. А най-неблагоприятният вариант включва възможността EVN хем да не купи електроразпределителното предприятие, хем да си поиска неустойката.

Няма коментари: