в-к Капитал - бр. 21 от 2005 г.
http://www.capital.bg/show.php?storyid=231497
*статията е без таблиците и графиките към нея
„Има и по-неприятни неща от смъртта. Някога да сте прекарвали цяла вечер с продавач на застрахователни полици?” Тези думи на Уди Алън са израз на досадата, която е присъща на хората, когато им се натрапват предложения за закупуване на продукт, който не желаят. Тази досада може да прерасне в неприязън към един застрахователен агент, когато последният чертае черно бъдеще пред имуществото и здравето на потенциалния клиент и на семейството му. Но историята и животът показват, че хората и фирмите имат нужда от застрахователната защита, която предлагат застрахователните компании. А данните за българския застрахователен пазар показват, че и в България гражданите и фирмите все повече започват да ползват застрахователните продукти, особено за автомобилите си.
Водещи застраховки
Ръст през 2004 г. се наблюдава при 14 от 18-те сегмента в общото застраховане по данни на Комисията за финансов надзор (КФН), но структурата на пазара си остава почти същата - над 60% се падат на автомобилното застраховане и над 19% - на застраховки „Пожар и природни бедствия”. Почти половината от близо 24-процентния ръст на премийния приход (спрямо 2003 г.) в общото застраховане се дължи на увеличението на събраните премии по застраховките „Каско” (30.3%). При „Гражданска отговорност” при автомобилите растежът се е забавил повече от двойно до 13.3%, спрямо 26.9% през 2003 г., което определя и намаляване на дела на тази застраховка от 26.5% на 24.3%. Максим Сираков, изпълнителен директор на „Алианц България холдинг”, коментира, че забавянето на ръста при „Гражданска отговорност” се дължи на скъсяването на кампанийността и въвеждането на краткосрочни полици. Той отбелязва, че от четири-пет години се наблюдава тенденция на скъсяване на периода на кампаниите и, доколкото премиите по сключени полици за следващата година се отчитат в прихода за текущата година, скъсяването на кампанийния период води до отчитане на по-малко премии. Краткосрочните полици, които част от застрахованите са сключили в края на 2004 г., също са допринесли за забавянето на растежа. Йордан Кифов, изпълнителен директор на „Бул инс”, добавя, че в същата посока действат и полиците с разсрочено плащане. Нарастването на приходите по застраховки „Пожар и природни бедствия” е малко над 20% и застава на второ място по принос в общия ръст за 2004 г., но остава след „Каско” и „Гражданска отговорност при автомобилите” сред водещите сегменти. Четвъртият водещ и традиционен сегмент при общото застраховане е „Щети на имущество”, който нарасна с над 67% през 2004 г. и достигна дял от 6.1% от пазара. Данните на КФН показват още, че през 2004 г. застрахователите по общо застраховане са изплатили обезщетения в размер на близо 236 млн. лв. (18.3%). Над 80% от тях са били при автомобилното застраховане („Каско” и „Гражданска отговорност”). Стефан Софиянски, изпълнителен директор на „Лев инс”, смята, че това се дължи на повишаването на лимитите на отговорност при автомобилното застраховане и съответно по-високите обезщетения, които се изплащат. При другите водещи сегменти, „Пожар и природни бедствия” и „Щети на имущество”, размерът на изплатените обезщетения дори намалява. При животозастраховането, както и при общото застраховане структурата на пазара не се изменя съществено. През 2004 г. водещ остава сегментът на застраховките „Живот” и рента с дял, надхвърлящ 68% от пазара. Две трети от 35-процентното покачване на премийния приход в бранша за 2004 г. се дължи на този сегмент. Николай Логофетов, изпълнителен директор на „Граве България”, посочва, че тази статистика е до известна степен подвеждаща, тъй като в нея се включват и застраховки със срок от една до пет години. Той смята, че реално делът на дългосрочните застраховки „Живот” със спестовен елемент е не повече от 30%. На следващо място с 10% дял е сегментът „Допълнителна застраховка”. В него се включват застраховки от рискове като смърт вследствие на злополука, временна нетрудоспособност, безработица и хоспитализация, които се сключват в допълнение на сключена застраховка „Живот” със спестовен елемент. Най-силен ръст на премийния приход (близо 84%) е реализиран по застраховка „Живот”, свързана с инвестиционен фонд (това е застраховка живот, при която част от премията се влага по избор на застрахования и на негов риск в един от няколко инвестиционни фонда с различна степен на риск и доходност), която се нарежда на трето място с дял от пазара 8.7%, спрямо 6.4% през 2003 г. Максим Сираков отбелязва, че очаква тази застраховка да се развива с бързи темпове и до 2007 г. тя да заеме съществен дял. Марио Костов, изпълнителен директор на „Булстрад Живот”, прогнозира увеличаване на дела на дългосрочните застраховки със спестовен елемент, като смята, че сегментът на застраховки „Живот” и рента ще достигне 90% от пазара. Той очаква и нарастване на застраховките „Живот”, свързани с инвестиционен фонд. Все още този застрахователен продукт не е много популярен, защото не са много и възможностите за инвестиции. Костов смята, че това е свързано с цялостното развитие на финансовия сектор в България. На подобно мнение е и Николай Логофетов. Той смята, че българските финансови пазари все още не са узрели за подобни продукти, но до 2-3 години този сегмент ще започне да се развива по-активно.
Застраховки с потенциал
Силен ръст се наблюдава и при застрахователните продукти, които все още са нетрадиционни и непопулярни за българския застрахователен пазар, но които са с потенциал за развитие. Такива например са застраховките на кредити, при които премийният приход е нараснал със 112%, въпреки че този сегмент все още съставлява едва 0.5% от общозастрахователния пазар. Лидери при тези застраховки са „Армеец”, „Българска агенция за експортно застраховане”, „Евроинс” и ДЗИ. Ръст от близо 50% са отбелязали застрахователните продукти от сегмента „Разни финансови загуби” (в тази категория влизат например загуби, произтичащи от неплащане на лизингови вноски от страна на лизингополучателя или прекъсване на дейността и увеличаване на разходите за дейността вследствие на пожар, природно бедствие или авария на машини), като през 2004 г. той заема 1.5% от пазара. Тук лидери са ДЗИ, „Алианц” и „Бул инс”. Максим Сираков отбелязва, че към момента тези сегменти не са развити и е нормално да растат с по-високи темпове. Той очаква след две-три години те да увеличат значението си за пазара. Любопитно е и предлагането през миналата година за първи път на застраховка „Правни разноски”, макар приходът от премии по нея да е пренебрежимо малък (едва 1098 лв., реализирани от „Интерамерикан”). Сираков отбелязва, че на Запад тази застраховка заема значителен дял от пазара и очаква след 2007 г. тя да придобие по-съществено значение за българския пазар. Подобно мнение за развитието на финансовите застраховки споделя и Стефан Софиянски.
Пазарни лидери
Лидер при застраховката „Каско” и през 2004 г. остава „Бул инс” с 32.5% пазарен дял (36.2% през 2003 г.), следван от „Алианц” (17%) и ДЗИ (13%), които през миналата година успяха да стопят част от разликата. Застраховка „Каско” формира приблизително 90% от портфейла на „Бул инс”, а ако се добави и „Гражданска отговорност”, на автомобилното застраховане се падат близо 95% от портфейла на компанията. „Булстрад” изпадна на второ място по пазарен дял (21% за 2004 г., спрямо 29% през 2003 г.) при застраховки „Гражданска отговорност”, след като премийният приход на дружеството по тази застраховка спадна с над 8 млн. лв. ДЗИ зае първото място с пазарен дял от 25.5% (17.1% за 2003 г.). През миналата година „Лев инс” (бившата „Левски Спартак”) успя да увеличи премийния си приход по „Гражданска отговорност” повече от двойно и зае трето място с пазарен дял от 12.3%, като по този начин измести „Витоша”, която вече заема четвъртото място. При сегмента „Пожар и природни бедствия” също има размествания в челната четворка. На първите две места остават ЗАД „Енергия” (с пазарен дял от над 26%) и ДЗИ, чийто пазарен дял обаче спадна от над 23% през 2003 г. до 16.7% през 2004 г. С 13.7% от пазара „Булстрад” отстъпва третото място на „Алианц”, чийто пазарен дял е 15.7%. „Орел” увеличи премийния си приход по застраховки „Щети на имущество” повече от шесткратно и така успя да „скочи” от четвърто на първо място в този сегмент с пазарен дял, надхвърлящ 33%, спрямо 8.8% през 2003 г. На следващите места са „Алианц” (над 20%), „Булстрад” (10.2%) и „Витоша” (9.7%). В традиционния животозастрахователен сегмент, застраховка „Живот” и рента, челната четворка се запазва, но с размествания. „Алианц България Живот” се изкачи от второ на първо място, след като успя да увеличи премийния си приход с близо 75% до 25.2 млн. лв. и така разшири пазарния си дял до 36% (28% през 2003 г.). При ДЗИ се наблюдава спад на премийния приход по тези застраховки и свиване на пазарния дял от 28% през 2003 г. на 20% през 2004 г. На трето и четвърто място остават „Ей Ай Джи лайф България” (12.2% от пазара) и „Орел Живот” (11.5% от пазара). При застраховката „Живот”, свързана с инвестиционен фонд, едноличен пазарен лидер и през 2004 г. остава ДЗИ, който разширява пазарния си дял до 96%, спрямо 92% през 2003 г. Така застраховките „Живот”, свързани с инвестиционен фонд, увеличиха дела си в застрахователния портфейл на компанията от 18% на 30%. Този продукт през 2004 г. е бил предлаган още от „Орел Живот” (3.6% от пазара), ВЗК „Добруджа-М-Живот” (0.18% от пазара) и „Алианц България Живот” (0.1% от пазара).
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар